Obowiązek złożenia wniosku o ogłoszenie upadłości spółki z o.o. spoczywa na każdym członku jej zarządu, ale również na osobie powołanej do zarządzania spółką na przykład jej likwidatorze.
W jakim terminie złożyć wniosek o ogłoszenie upadłości spółki z o. o.?
Zgodnie z art. 21 Prawa upadłościowego Dłużnik jest obowiązany, nie później niż w terminie trzydziestu dni od dnia, w którym wystąpiła podstawa do ogłoszenia upadłości, zgłosić w sądzie wniosek o ogłoszenie upadłości.
W przypadku spółki z ograniczoną odpowiedzialnością już po upływie trzydziestu dni od wystąpienia podstawy do ogłoszenia upadłości każdy z członków zarządu bez względu na to, czy spółkę ma prawo reprezentować samodzielnie, czy też łącznie z innymi osobami ponosi odpowiedzialność za szkodę wyrządzoną wskutek niezłożenia wniosku o ogłoszenie upadłości spółki w terminie.
Skutki niezłożenia wniosku o ogłoszenie upadłości spółki w terminie obejmują:
- Odpowiedzialność osobistą za zobowiązania spółki członków zarządu, szerzej odpowiedzialność osobistą osób zobowiązanych do złożenia wniosku o ogłoszenie upadłości spółki.
- Zakaz prowadzenia działalności gospodarczej na okres do 10 lat.
- Odpowiedzialność karną wynikająca z art. 586 Kodeksu spółek handlowych obejmująca grzywnę, karę ograniczenia lub pozbawienia wolności.
Nieograniczona odpowiedzialność członka zarządu spółki?
Zakres odpowiedzialności członków zarządu spółki z o.o. w przypadku niezłożenia w terminie wniosku o ogłoszenie upadłości jest ograniczony.
Odpowiedzialność solidarna członków zarządu spółki z o.o. obejmuje należność główną oraz zasądzone w tytule wykonawczym, który został wydany przeciwko spółce koszty procesu, koszty postępowania egzekucyjnego, które umorzono z powodu bezskuteczności egzekucji oraz odsetki ustawowe od należności głównej. Jest to obecnie zdecydowanie dominująca wykładania art. 299 KSH.
W przypadku, gdy spółka nie złoży wniosku o ogłoszenie upadłości w terminie, każdy członek zarządu przyjmuje na siebie odpowiedzialność za jej długi, gdyż odpowiedzialność ta ma charakter solidarny.
Warunek zwolnienia z odpowiedzialności z tytułu niezłożenia wniosku o ogłoszenie upadłości
Warunkiem zwolnienia z odpowiedzialności z tytułu niezłożenia wniosku o ogłoszenie upadłości jest łączne:
- Złożenie wniosku o ogłoszenie upadłości do sądu w terminie 30 dni od wystąpienia podstawy do ogłoszenia upadłości
- Rozpoznanie wniosku przez sąd.
Czy spółka z o.o. w związku z wnioskiem o upadłość musi posiadać majątek?
Spółka z o.o. nie musi dysponować majątkiem pozwalającym na przeprowadzenie postępowania upadłościowego. Wniosek o ogłoszenie upadłości może być przez sąd rozpoznany i oddalony na podstawie art. 13 Prawa upadłościowego, czyli najczęściej z przyczyny niewystarczającego do przeprowadzenia postępowania upadłościowego majątku dłużnika. Przeprowadzenie postępowania upadłościowego spółki z ograniczoną odpowiedzialnością wiąże się nie tylko z pokryciem kosztów postępowania, ale także choćby częściowym zaspokojeniem wierzytelności wierzycieli. Rozpoznanie wniosku o ogłoszenie upadłości spółki złożonego w terminie 30 dni od wystąpienia podstawy do ogłoszenia upadłości stanowi warunek zwolnienia z odpowiedzialności członków zarządu, a szerzej osób zobowiązanych do złożenia wniosku o ogłoszenie upadłości.
Szerzej na temat wniosku o ogłoszenie upadłości lub otwarcia postępowania restrukturyzacyjnego na www.restrukturyzacja.pro
W razie pytań na temat upadłości spółki z o.o. proszę o kontakt bezpośredni z kwalifikowanym doradcą restrukturyzacyjnym Mariuszem Kamińskim: tel. 690 690 627 lub e-mail: kontakt@upadlosc.bielsko.pl